Friday, March 2, 2007

Aso



Het is toch elke keer weer geinig; een nieuwe taal. Vooral de vrije associatie die zich een weg baant op zoek naar de uithoeken van het talencentrum van de hersenen. En je komt soms op donkere plekken van verlaten woorden uit bijna vergeten talen terecht. Zeker een taal als het Malagasy geeft mij de aanleiding om mijn hersenen dit spelletje te laten spelen, omdat er anders helemaal geen houvast is om de woorden te onthouden.

Een paar voorbeelden: sorry of alstublieft is hier “azafat”, de link met de palestijnse vredes-terrorist is snel gemaakt. Als je niest zeg je zoiets als “vilain”, wat in andere talen niet als erg vriendelijk beschouwd kan worden. Brood spreek je hier uit als “mof”, terwijl die juist zorgden dat er een verder onbeduidende periode, helemaal geen brood op de plank was. Één is “Iray”, maar het is lastig om de link met de arabische muziekstijl te rijmen.

Dit is maar een greep uit de stortvloed aan taal die je hier toegeworpen krijgt. Misschien is het probleem dat ik me er voor open stel. Ik heb namelijk nog geen fransman ontmoet die ook maar een woord Malagasy over zijn lippen krijgt. De lippen van een Malagasy over hem heen krijgen, is overigens meestal geen enkel probleem.

Nu terug naar de foto. Het is duidelijk dat het tijd wordt om de rijst te oogsten. En gelukkig voor de eigenaar van de velden op de foto, hoeft hij geen duikbril te kopen om dat te doen. Net buiten de stad staan de velden onder een flinke laag water na de overvloedige regenval in het hele land van de afgelopen maanden. Hier in de stad valt het dus blijkbaar mee. Het mooie is dat de foto is genomen op nog geen 5 minuten van mijn huidige residentie. De rijstvelden zijn hier een aangename afwisseling in de naar uitlaatgassen stinkende stad.

Daarmee heb ik dan ook een van de weinige minpunten van Tana aangekaart. De luchtvervuiling. Alle renault 4tjes, 2Cvtjes, oldtimer peugeot, mercedes of suzuki stadsbussen maar ook kneitergrote SUV’s zorgen ervoor dat je af en toe je raampje dicht draait, al schijnt de zon nog zo lekker. Het verkeer zal voor menig Nederlander nog wel meer zorgen met zich mee brengen. Het is hier namelijk normaal om op de weg te lopen, en dat lijkt echt heel vaak tot gevaarlijke situaties te lijden, maar dat is maar zelden het geval. Al heb ik ondertussen al wel een slachtoffertje geteld van een ernstig ongeluk. Het probleem was dat er geen gaten in de nieuwe weg zitten, en er dus met volle vaart overheen gereden wordt. En de voetgangers zijn daar nog niet aan gewend…

No comments: