Sunday, March 25, 2007

God

-Jij bidt niet!? Hoe doe jij het dan? Ben je niet gelovig? Ik snap het niet. Hoe kan dat?

-Nou, ik heb niet het gevoel dat ik ongelovig ben, maar ik bid niet, en ik geloof niet in een bepaalde religie. Ik kan in allerlei geloven wel een gedeelte volgen of geloven, maar dat sluit voor de religies meteen al uit dat ik erbij mag horen.

-Hoe denk je dan dat dit allemaal gekomen is? Toeval? Kijk nou eens goed. Dat is toch zelfs van het toeval teveel gevraagd.

-Jawel, maar ik zeg ook niet dat ik het antwoord op alle vragen heb, maar ik denk dat religies die vragen net zo min beantwoorden. Dat zijn voor mij slechts afspraken tussen mensen en dat staat in veel gevallen net zo ver af van god, als je het zo wil noemen, als ik.

En hoe rijm je dit dan met het feit dat we vorige week nog geesten hebben staan uitdrijven van de oude tombes. En hoe zit het met het geven aan de fantomen van elke eerste slok uit een fles. Dat zijn toch net zulke systemen als de religies. En ik zeg niet dat er niks van waar is, maar ik denk dat als veel mensen ergens in geloven, het sowieso waar wordt.
-Laten we er maar niet op doorgaan, we komen er toch niet uit. Ik blijf bij mijn standpunt, en jij bij het jouwe.

Toch gek. Deze zelfde week kreeg ik een e-mail van mijn ouders over de kloosters van dezelfde orde als waar een familielid bijhoort. En dat wil dus eigenlijk zeggen dat de invoering van het katolieke geloof hier mede hierdoor is bewerkstelligd, en nu kom ik zeggen dat ik dat weer niet geloof. Inderdaad we komen er niet uit, maar zo houden we ons bezig.

No comments: