Tuesday, February 13, 2007

Tsy milla


Sigaretten, plattegrondje, frans tijdschriftje misschien?? Of een paar inheemse champignons dan, echt niet. Ik heb ook de New York Times van vorige week donderdag. Bon prix, echt waar. Nee bedankt, tsy milla, niet nodig. Azafat, sorry.
Lelikale, flikker nou toch eens op.
En sorry ik geef geen geld omdat je kind en vies bent. Klinkt misschien lullig, maar als je volhoudt al helemaal niet. Als ze eenmaal de hand ophouden dan houdt dat nooit op. Dus Ok say, c’est suffit.
Die man met de mismaakte handen had wel een goede dag vandaag. 5000 Ariary, ofwel 25000 Franc Malagasy, en dus bijna 2 Euro. Da’s een goede vangst. Maar de social security is hier dan ook niet zo erg goed geregeld.

Naast de lokale bedelstaf is er verder een breed scala aan dingen om je mee bezig te houden hier. Zo heb ik vandaag een koelkast gekocht en voor een erg patserige Nissan pick-up afgedingt. Ik ben natuurlijk wel de ex-pat hier, al denken de dames in het hotel dat ik Tom Cruise ben, wie dat dan ook moge zijn.

Vanavond mijn laatste avond in dat hotel waarna ik morgen mijn nieuwe huis intrek. De gordijnen worden nu gemaakt en vanochtend is er op een of andere manier schoongemaakt. Dat gaat goed dus.

De meeste van deze dingen regel ik met Harisoa-Fidy, een gouden vangst kan ik wel zeggen. Ik had haar al in Nederland via internet ontmoet en blijkt nu overal voor inzetbaar zonder dat ik er maar om vraag. Dankzij haar heb ik al veel dingen erg snel geregeld. Ook ben ik als haar grote broer opgenomen in de familie, en haar vader en moeder zijn ook oké, bovendien wonen ze op loopafstand van mijn nieuwe stulp.

Daarnaast is er natuurlijk Thierry de chauffeur. Hij was vandaag niet zo blij om te zien dat ik een auto wilde kopen, want dat zou hem flink wat inkomsten schelen. Bovendien zou hij zelf ook wel een auto kunnen regelen, met daarbij natuurlijk wat inkomsten voor hem zelf. Zeker nu zijn vrouw net van hun 4e zoon is bevallen zijn alle extra inkomsten welkom.

Ondertussen zijn ook de werkzaamheden op Mandroseza begonnen. Er wordt flink gesloopt en vandaag heb ik iemand om wat klusjes in mijn nieuwe office gevraagd. Ik ben er tevreden onder nadat ik vorige week nog enigszins bezorgd was over de manier van werken hier. Dat is het weer voor even. Check de foto. Die is genomen vanaf de heuvel van het oude koninklijk paleis van vóór de kolonialisatie. Tja dingen zijn nu eenmaal anders op Madagaskar.

1 comment:

Unknown said...

tja wat zal ik hier nu nog op zeggen !
xxxx